Depressie behandelen zonder medicijnen

Koning Winter laat zich gelden. We klagen over kou en voelen ons somber, moe en prikkelbaar. Dat depressies een urgent maatschappelijk probleem zijn, zal je niet verbazen. Je hoeft de krant maar open te slaan:

  • ‘Ik voel me gewoon klote en eenzaam, ondanks alle mensen om me heen’ DJ Stephan Bouwman Q-music
  • ‘Hey, het is oké, maak depressie bespreekbaar’ campagne van Rijksoverheid
  • ‘7000 verwarde Rotterdammers, en nu?’ Dagblad 010

 

In dit blog lees je meer over depressie en specifiek hoe je een depressie zonder medicijnen behandelt.

 

Depressie behandelen zonder medicijnen

 

De cijfers in Nederland. Depressief? Je staat niet alleen

  • ‘Meer dan 1 miljoen Nederlanders had depressie’ bron CBS.

  • ‘20 % van volwassenen krijgt te maken met een depressie’ bron Trimbos-Instituut.

 

Wat me vooral zorgen baart, is dat ik steeds vaker jonge mensen in mijn praktijk krijg met depressieve klachten. En dat we in Nederland zwaar tekort schieten in de zorg voor deze groep. Te vaak wordt uit gemakzucht antidepressiva voorgeschreven. Medicatie die niets oplost en slechts emoties afvlakt. Terwijl in veel gevallen een goed gesprek zaken kan veranderen en zelfs voorgoed oplossen.

 

Ik ben depressief of ik doe depressief?

Een depressie is een aandoening die alleen door een arts of psycholoog gediagnostiseerd kan worden. Niet door je collega’s, je partner, of door jezelf. In dit blogartikel gaat het met name om depressiviteit die niet gediagnostiseerd is. Met de toepassing van regressietechnieken in combinatie met hypnotherapie is hier zonder medicijnen véél succes te behalen.

 

Tijd voor een goed gesprek

Je hebt iets heftigs meegemaakt in je leven. Uit schuld- of schaamtegevoel hou je die ervaring voor jezelf. En omdat je al die gedachten voor jezelf houdt, ontstaan nare gevoelens zoals: het ligt aan mij, het is mijn schuld. Blijf niet rondlopen met die gedachten!

 

Ga een goed gesprek aan met een vertrouwenspersoon. Bij voorkeur een professionele therapeut. Want hoe langer je deze gedachten voor jezelf houdt, hoe dieper depressieve gevoelens zich nestelen. Je leert jezelf als het ware depressief te doen.

 

Praktijkvoorbeeld

In mijn praktijk verscheen een man van 45 jaar. Zijn klacht: ik ben mijn hele leven lang al depressief. We gingen in gesprek en ik stelde vragen. Hoeveel uur per dag ben je depressief? Zijn eerste antwoord: 24 uur per dag. Altijd. Ik vroeg verder. Dus ook als je slaapt? En ook als je met je kinderen speelt? En ook als je doucht? Met deze vragen kwamen we samen als snel tot de conclusie dat het niet om een 24-uurs depressie ging, maar er gemiddeld twee uur per dag depressieve gedachten waren.

 

Ook konden we concluderen dat hij niet zijn hele leven depressief geweest is. Als baby zijn we allemaal enthousiaste leermachines. We leren lopen, door te vallen en op te staan. Dan denk je nog niet: ik kan het niet. Want dan had je nooit geleerd te lopen. Klopt toch? Dus het is niet zo dat je nooit een drive gehad hebt. In je leven is er een moment geweest, dat je jezelf dat gedrag hebt aangeleerd. En dat is goed nieuws, want dan kun je het ook weer afleren.

 

Met deze nieuwe inzichten sloten we de eerste sessie af

Twee weken later kwam de man terug voor zijn tweede sessie. Daarin ontdekten we dat rond zijn 5e jaar hij in de kleuterklas -in het zicht van al zijn klasgenoten- in zijn broek had gepoept. De schaamte regeerde en zijn onderbewuste bedacht een strategie: ik moet hier weg.

 

Omdat zijn gevoelens nooit bespreekbaar gemaakt zijn -en dus in zijn hoofd bleven hangen- ontstond de overtuiging: ik moet hier weg, ik ben niet goed genoeg. Ik moet zoveel mogelijk onzichtbaar blijven, want belangstelling is niet prettig. Als bij toverslag ontdekt de man in de tweede sessie dat hij wél vreugde en emoties kan voelen, dat hij wél goed genoeg is. Hij beschrijft de tweede sessie zelf als: er valt opeens een blok van 1.000 kilo van me af. En hij leeft nu weer een vol leven.

 

Natuurlijk gaat het niet altijd zo snel. Soms zijn er meer sessies nodig om de depressie voorgoed van je af te schudden. Twijfel je? Neem contact op dan kijken we samen of ik je verder kan helpen. Of lees de 7 zelfhulptips hieronder.

 

7 tips om zelf depressies de baas te blijven

  • Praat over je gevoel met iemand die kan luisteren. En luisteren is niet oordelen, niet invullen, maar stimuleren dat iemand zijn verhaal vertelt. Heel belangrijk daarbij is het gedrag los te zien van de persoon die je bent. Zodat je je niet met het gedrag identificeert. Vind je geen luisterend oor in je directe omgeving? Zoek dan hulp bij een huisarts of een professioneel therapeut.
  • Ga sporten. Bewegen is belangrijk en voorkomt depressieve gevoelens. Kies een sport die bij je past, want anders hou je het niet vol. Denk aan een teamsport of een prestatiesport.
  • Lees goede inspirerende zelfhulpboeken. Dat hoeft helemaal niet zwaar te zijn. Ik verslond bijvoorbeeld de boeken van Harry Potter. Het buitenbeentje dat uiteindelijk de held van de school werd.
  • Geen tijd om te lezen omdat je voor je werk bijvoorbeeld veel in de auto zit? Schaf een luisterboek aan. Geloof me, dan is in een file terechtkomen ook gelijk een stuk prettiger!
  • Zet je favoriete muziek op en beweeg, drum of stamp mee met de beat. Het is bewezen dat er een samenhang is tussen je houding en je gevoel. Geloof je dat niet? Zet dan je beide voeten stevig op de grond. Recht je rug, trek je schouders naar achteren. Voel je het verschil?
  • Je lichaam is ook een bron van trillingen. Luister bijvoorbeeld naar klassieke muziek of Japanse drums. De klanken resoneren door je lichaam en werken louterend.
  • Neem een hond als huisdier. Het helpt je aan je dagelijkse beweging. Het geeft je leven structuur en bovenal is een hond een dier waaraan je onvoorwaardelijke liefde van ontvangt. Omgekeerd kun jij jouw liefde en zorg kwijt aan je hond. Honden leven altijd in het moment, in het nu.

 

Dus voel jij je depressief? Blijf er niet alleen mee rondlopen. Deel je gevoelens en volg de tips uit dit blog. Je bent het waard om een leven vol leven te leven.

 

Iedere zes weken ons inspirerend e-zine ontvangen met
ons nieuwste blog, ervaringen en tips? 

 

Schrijf je in op het gratis e-zine (On)bewust Bekwaam

 

 

 

Fotocredits: Unsplash.com

 

Geraadpleegde bronnen:

 

 

 

Ga terug Schrijf reactie

^ Naar boven