Angst bij kinderen: het jongetje dat niet durfde te slapen

Laatst kreeg ik in mijn praktijk te maken met een jongen van 12 jaar die niet durfde te slapen. Dit probleem trof het hele gezin want het kind werd dagelijks door een gezinslid naar boven begeleid. Daarna bleef het gezinslid op de trap zitten tot de jongen in slaap was gevallen. In dit blog lees je de probleemanalyse en behandelmethode met op het eind 7 praktische tips.

 

 

 

Angst bij kinderen

 

Een problematische angst

Angst is een van de basisemoties die we als mens kennen. Angst op zich is nuttig; het brengt je lichaam in optimale staat om te vluchten of te vechten.

 

Bij deze jongen bestaat er angst voor iets dat er niet is. Als je beneden aan de trap staat, weet je nog helemaal niet of er boven iets bedreigends op je wacht. Daarbij komt nog dat de angst van de jongen het leefritme van het hele gezin beïnvloedt. Er is dus sprake van een problematische angst die prima met hypnotherapie is op te lossen.

 

De aanpak

De moeder en zoon komen bij mij in de praktijk en we hebben een sessie van 1,5 uur waarin ik luister naar de problemen die het kind ervaart. Ik begeleid de jongen en de moeder in het bedenken van oplossingen.

 

Een simpele veranderingstechniek die ik met een opgestuurd script versterk. En ja hoor, als ik informeer hoe het gaat heeft het kind voor het eerst sinds lange tijd heerlijk geslapen. Echter, na ± twee weken krijg ik een belletje. Paniek: de angst is volledig terug na het kijken van een bijzonder enge film.

 

Tja, natuurlijk is het over het algemeen niet handig dat jonge kinderen enge films kijken. Het zijn echter wel reële gebeurtenissen. We plannen een volgende ontmoeting. Daarin ontdek ik, dat de jongen een etiket opgeplakt krijgt van zijn ouders. In dit geval het etiket: ADHD met faalangst. Bovendien heeft het gezin het oude gedrag herhaald en is de jongen weer naar boven gebracht terwijl men op de trap bleef zitten tot de jongen in slaap viel.

 

Waarom etiketten plakken zo gevaarlijk is

Ik kan het niet genoeg benadrukken: woorden beïnvloeden gedrag. Een kind dat regelmatig hoort ADHD te hebben met faalangst kan dit gaan geloven. Vervolgens past het kind het gedrag aan naar de verwachting. Wees dus voorzichtig, wat dit soort etiketten kunnen zaadjes zijn voor latere ik kan dat toch niet-overtuigingen.

 

Vertel je kind liever dat het uniek is. Dat er niemand anders bestaat die zo is als hij of zij. Dat het talenten heeft. Want dat etiket zorgt voor zelfvertrouwen.

 

Ongewenst gedrag in stand houden

Toen de angst -verklaarbaar- terugkwam, koos het gezin ervoor hun oude gedrag te herhalen. Daarmee bevestig je een ongewenst gedragspatroon. Dit gedragspatroon slijpt zich nog dieper in je onderbewuste en vormt een herinneringenspoor.

 

Daarom is het raadzaam om juist niet hetzelfde gedrag te tonen. Natuurlijk is het gedrag van het gezin ingegeven door liefde. Deze bezorgdheid ontneemt de jongen echter zijn zelfredzaamheid. Niet hij lost zijn probleem op, maar het gezin doet dat voor hem.

 

Angst bij kinderen: 7 praktische tips

Tip 1: Schiet niet gelijk in een troostende en beschermende rol

Reageer neutraal en luister. Alleen luisteren. Stel een open vraag als je kind vastloopt in zijn/haar verhaal. En laat merken dat je luistert door bemoedigend te knikken en te hummen.

 

Tip 2: Prikkel en laat het kind zelf een oplossing bedenken

Stel vragen als: wat zou je kunnen doen? Wat gebeurt er eigenlijk? In dit geval stelde ik de vraag aan de jongen: wat gebeurt er als je alleen bovenkomt? Hij antwoordde met dat weet ik niet. En hij gaf toe nooit iets engs onder zijn bed te hebben gevonden.

 

Precies, bevestigde ik aan hem! Je angst is niet echt. Het is net als bij een goocheltruc; je denkt wel dat het zo is maar zo is het helemaal niet. Dat heb je net zelf ontdekt!

 

Tip 3: Koppel een lach aan de angst

Ik gaf de jongen wat suggesties: wat als je de trap op kruipt? Of hinkelt? Of beide voeten op iedere trap te zetten? Of als je als een operazanger naar boven gaat? Vooral de laatste suggestie vond de jongen hilarisch. Ineens is de trap niet zo eng meer!

 

Tip 4: Nodig uit te experimenteren

Laat je kind experimenteren met de oplossingen die het heeft bedacht. Zo doet het nieuwe ervaringen op en ondervindt je kind wat werkt. Hoe waardevol en krachtig is dat? Dit stimuleert het zelf oplossend vermogen van je kind.

 

Tip 5: Leef in het NU

Leer je kind in het nu te leven. Angst begint met nadenken. Je verstand bedenkt dingen. Omdat je een herinneringenspoor hebt (vroeger). Of omdat je je zorgen maakt over iets wat nog niet is gebeurt (toekomst). Op het moment zelf is er géén probleem.

 

Tip 6: reageer met veerkracht op weerstand

Onthoud: alles na “ja maar” of “wat als” zijn illusies. Dat bestaat niet echt. Dat bestaat alleen in het hoofd van het kind en heeft niets met de realiteit te maken. Ga niet mee in deze fantasie. Leg steeds opnieuw de link naar de realiteit.

 

Extra tip: vind je het moeilijk met weerstanden om te gaan? Op 9 maart is er een workshop over het omgaan met weerstanden. Gebruik de link om meer informatie te lezen over de workshop omgaan met weerstand of om gelijk in te schrijven.

 

Tip 7: Geef aandacht zonder er een punt van te maken

Geef wel aandacht maar maak er niet een te groot punt van. En realiseer je dat het niet jouw probleem is. Het is het probleem van je kind. Jouw rol is je kind te stimuleren zelf een oplossing voor het probleem te bedenken.

 

Samengevat:

Al deze tips hebben één doel: stimuleer je kind in zijn/haar zelfredzaamheid. Het is het kostbaarste talent dat je als ouder jouw kind mee kunt geven. En ben je benieuwd hoe het nu met de jongen gaat? De jongen ontdekt de komende tijd wat voor hem werkt. De moeder ontdekt hoe ze haar kind kan begeleiden zonder het probleem over te nemen. En ik? Ik weet zeker dat dit het begin is van het einde van de angst.

 

Vaker dit soort blogberichten ontvangen? 

Schrijf je in op ons e-zine Bewust Bekwaam*

 

 

 

*Je gegevens zijn veilig bij ons en worden alleen gebruikt om je ons e-zine toe te sturen. Met daarin blogs, inspiratie, nieuws, tips en ervaringen. Schrijf je gerust in, uitschrijven kan altijd. 

 

Ga terug Schrijf reactie

^ Naar boven