Angsten

Dat verlammende gevoel. Je ademt gejaagd. Je hart klopt zo snel, dat je vreest dat je erbij neer zult vallen. Een band om je keel. En olifanten denderen door je maagstreek. Angst zet je buitenspel.

 

 

Wat is angst of paniek eigenlijk?

Angst is een van de 8 basisemoties die we als mens kennen. Angst wordt veroorzaakt als je iets bedreigends ziet, of iets als bedreigend ervaart. Angst is functioneel, het helpt om te reageren als er gevaar dreigt.

Daarom gaat je hartslag omhoog, spannen je spieren zich aan, stroomt je bloed sneller en pompt je lichaam adrenaline rond. Allemaal erg nuttig. Je lichaam is in optimale staat om te vluchten of te vechten of in extreme gevallen te bevriezen. Dan ben je als het ware verlamd door angst.

Een extreme vorm van angst noemen we ook wel een fobie.

 

 

Wanneer is angst problematisch?

Angst wordt problematisch als het je levensgeluk belemmerd. Als je het eng vindt om op de snelweg te rijden en je werk, vrienden en familie wonen allemaal dichtbij, dan is die angst helemaal niet erg. Je fietst er dan gewoon heen of maakt heerlijke wandelingen.

Is het voor je werk wel noodzakelijk dat je dagelijks op de snelweg zit, dan belemmert deze angst je levensgeluk. Dan is het verstandig om met de angst aan de slag te gaan. Ook bij extreme angsten als fobieën is het vermijdingsgedrag zo groot, dat je dit wel aan moet pakken om een gelukkig leven te leiden.

 

 

Verkeerde denkgewoonte

Mijn overtuiging is dat de meeste problemen worden veroorzaakt door een verkeerde denkgewoonte. Door deze denkgewoonte te veranderen wordt de kern van het probleem aangepakt.

Stel dat je vroeger bent gepest op school. Dat kan van invloed zijn op hoe je vandaag jezelf gedraagt. Je hebt misschien de overtuiging "Ik kan het toch niet" of "ik ben het niet waard". Daardoor ben je voortdurend met jezelf in gevecht.

Want als je iets nieuws wilt realiseren, gooi je al snel het bijltje erbij neer. Lukt het niet gelijk, zoek je bij jezelf bevestiging. Zie je wel, ik kan het toch niet. Stel je nu eens voor dat je die overtuiging of angst los kunt laten. Dan kun je écht beginnen met het verwezenlijken van jouw doel.

 

 

Waarom is de een wel bang voor bijvoorbeeld honden en de ander niet?

Dat komt door je brein. Ja, je leest het goed. Jij kunt er niets aan doen, maar je brein wel. Dat zorgt er namelijk voor dat wanneer je een hond ziet, er allerlei chemische reacties plaatsvinden in je brein. Jouw overlevingsmechanisme wordt als het ware gestart en daardoor krijg je een verhoogde ademhaling, ga je zweten en krijg je misschien wel buikpijn.

Vaak ligt de oorzaak hiervan in het verleden. Laten we doorgaan met de hond als voorbeeld. Stel je bent 6 jaar en onbezorgd aan het spelen met een vriendje. Plotseling komt er een grote hond op je afrennen. Je schrikt enorm en staat aan de grond genageld. De hond springt enthousiast tegen je aan. Je valt en huilt van schrik en van de pijn. Je vriendje helpt je omhoog en troost je. Er is verder niets ernstigs gebeurd, dus jullie kunnen weer samen spelen.

Dit incident heeft je brein als herinnering opgeslagen. Als je de volgende keer een hond ziet, brengt je brein je lichaam snel in staat van alertheid. Want je brein wil voorkomen dat je weer pijn ervaart door een hond. Bij je vriendje gebeurt dat niet, hij heeft tenslotte geen pijn en schrik ervaren. Hij moest zelfs een klein beetje lachen, omdat je zo’n dwaas gezicht trok net voordat je viel.

 

 

Hoe kom je van die angst of paniek af?

Hypnosetherapie helpt je van deze angst af te komen door je brein gerust te stellen. Zodat je een volgende keer als je een hond ziet, niet die lichamelijke reactie ervaart die hoort bij angst.

We pakken het aan in drie sessies:

Sessie 1: Samen stellen we je belemmering vast. Want naast honden zijn er zoveel dingen waar mensen angstig voor kunnen zijn. Daarna bereiden we je onbewuste voor op de gewenste verandering. Deze sessie duurt ongeveer 1 uur.

Sessie 2: We nemen je belemmering weg en installeren de verandering in je onbewuste. Deze sessie duurt gemiddeld 2 uur.

Sessie 3: In deze laatste sessie bevestigen we de verandering in je onbewuste. Deze laatste sessie duurt circa 1 uur.

 

 

Regelmatig verlamd door angst?

Maak een afspraak en neem weer de regie

 

^ Naar boven